"Σήμερα επισκέφτηκε το σχολείο μας ο κ. Ευάγγελος Γρυπιωτης ,ένας εξαίρετος και δεξιοτέχνης άνθρωπος που ασχολείται με τη μικροναυπηγικη ,ίσως ο μοναδικός παγκοσμίως.(φωτογραφίες ακολουθούν παρακάτω)"
Με περίσσεια υπομονή για πάρα πολλά χρόνια ο Ευάγγελος Γρυπιώτης
ωθούμενος από την αγάπη του για την Ελληνική Ιστορία μελέτησε και
συνέλεξε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες, τεχνικές,
κατασκευαστικές, οικονομικές και πολιτισμικές, για τα πλοία που
χρονολογούνται από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Ξεκίνησε την κατασκευή τους δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη
λεπτομέρεια κάθε στοιχείου και στην ακρίβεια επιλογής των
κατασκευαστικών υλικών. Στόχος ήταν το αποτέλεσμα να αγγίζει την
πραγματικότητα και σίγουρα επετεύχθη.
Η τελική εικόνα τους είναι πέρα από κάθε φαντασία. Ονειρικά πλοία
εκτίθενται προς τέρψη οφθαλμού κάθε ενδιαφερόμενου, που αναζητά την
ποιοτική γνώση.
Δεν είναι και λίγοι αυτοί που μέχρι σήμερα έχουν επισκεφτεί τις
εκθέσεις του στην Ελλάδα και από τον Απρίλιο του 2011 εξεδόθησαν και τα
έξι πρώτα γραμματόσημα που ταξιδεύοντας ανά τον κόσμο αναβιώνουν εικόνες
αρχαίας ελληνικής ναυπηγικής τέχνης.
Στα Ελληνικά ταχυδρομεία υπάρχει και το αντίστοιχο λεύκωμα με πληθώρα φωτογραφιών και πληροφοριών.
Σύντομα θα κυκλοφορήσουν άλλα δώδεκα σχέδια με παραστάσεις πλοίων
από την εξαιρετικά ιστορικά ενδιαφέρουσα περίοδο της τουρκοκρατίας αλλά
και από τη σύγχρονη ναυπηγική.
Αντίστοιχα θα συνοδεύονται και από τα πληροφοριακά τους λευκώματα.
Για την ώρα εμείς μπορούμε να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα την πρόσφατη
κυκλοφορία της διεύθυνσης φιλοτελισμού των Ελληνικών ταχυδρομείων, που
απεικονίζει τα εξής :
- Πλοίο τοιχογραφίας της Θήρας , 1.500 π.Χ
Με καμπυλωτό σχήμα κωπήλατο αλλά και ιστιοφόρο έφτανε τα 37μ μήκος
και είχε πλήρωμα 57 άνδρες. Διακοσμημένο εξαιρετικά με ακροστόλια,
κομψό και μεγαλόπρεπο, στυλοβάτης του Μινωικού πολιτισμού.
- Πολυήρης Ελληνιστικών Χρόνων 4ος – 2ος π.Χ αι.
Αντιπροσωπευτικό δείγμα των πολυηρών Θρυλικών πολεμικών πλοίων που έκαναν την εμφάνιση τους από το 315π.Χ.
Εξαιτίας της σταδιακής κατασκευαστικής τους υπέρμεγέθυνσης παρείχαν μεν μεγάλη προστασία περιοριζόταν δε η ταχύτητα τους.
- Τριακόντορος , 15ος -4ος π.Χ αιώνας
Πλοίο που πήγε το Θησέα στην Κρήτη. Αρχικά υπήρξε απλό μεταφορικό μέσο.
Μια στενόμακρη κατασκευή χωρίς κατάστρωμα, διέθετε 30 κουπιά μια
κάθετη υπερυψωμένη πλώρη και καμπυλωτή πρύμη, ένα και μοναδικό ιστίο.
Με την προσθήκη εμβόλου τον 7ο π.Χ αι. μετατράπηκε σε βασικό τύπο
πολεμικού πλοίου (πεντήκορος) μέχρι την οριστική πλέον επικράτηση της
τριήρης.
- Ελληνική Τριήρης 7ος -4ος π.Χ αιώνας
Θρυλικά σκαριά που με ευελιξία και ταχύτητα κινήθηκαν ενάντια των
Περσών στη ναυμαχία της Σαλαμίνας και εξασφάλισαν την επιβίωση του
Ελληνισμού. Διέθεταν τρεις σειρές κουπιά και πλήρωμα διακοσίων ανδρών.
Μεγάλο τους πλεονέκτημα έναντι του εχθρού, το εξαιρετικά δυνατό
έμβολο στην πλώρη, τα χαμηλά έξαλα και η ρηχή καρίνα που επέτρεπε
ποικίλους ελιγμούς στην πλεύση. Για περισσότερο από 350 χρόνια υπήρξε το
κυρίαρχο πολεμικό πλοίο της Μεσογείου.
- Μακεδονική Εξήρης , 4ος -3ος π.Χ αι.
Το σημαντικότερο πλοίο της εποχής καθώς αποτελεί την πιο δυνατή πολεμική μηχανή σε όλους τους στόλους της Ελληνιστικής περιόδου.
Αποτέλεσμα του σκληρού ανταγωνισμού μεταξύ των Μακεδόνων
βασιλιάδων,ήταν εξοπλισμένη με βλητικές μηχανές, πύργους και 500
κωπηλάτες. Χαρακτηριστικό της επίσης και τα μεγάλα κουπιά.
- Βυζαντινός Δρόμων 5ος -11ος αι. μ.Χ
Αρχικώς υπήρξε ένα ελαφρύ κωπήλατο αλλά σύντομα εξελίχθηκε σε
μεγάλο και πολύ ισχυρά εξοπλισμένο πολεμικό πλοίο με δύο σειρές κουπιών,
25 από κάθε πλευρά, δύο κατάρτια με πανιά σε τριγωνικό σχήμα και
πλήρωμα περί τους 300 άνδρες.
Αποτέλεσε μια κύρια μονάδα μάχης κατά τους Βυζαντινούς χρόνους και
εξοπλισμένο με το περίφημο «υγρό πύρ» ο απόλυτος κυρίαρχος της
Μεσογείου.
πηγή :ΕΛΤΑ
Γεννημένος στη Νίκαια του Πειραιά, ο Ευάγγελος Γρυπιώτης αγάπησε
την θάλασσα από πολύ νωρίς στην ζωή του. Το ενδιαφέρον του για την
Ιστορία και την συλλογή ιστορικών βιβλίων υπήρξε ο σημαντικότερος
παράγοντας για την σχολαστική ενασχόλησή του με τις μικροκατασκευές
παρότι το επάγγελμά του ήταν μέχρι πρότινος προπονητής - γυμναστής. Η
πρώτη του κατασκευή ,ένα ομοίωμα βυζαντινού δρόμονα ερέθισμα για την
οποία ήταν η ιστορία της εκσρατείας του Νικηφόρου Φωκά εναντίον των
Αράβων για την απελευθέρωση της Κρήτης, έγινε στα τέλη της δεκαετίας του
1980. «Για την κατασκευή ενός ομοιόματος απαιτούνται κατά μέσο όρο 20 μήνες αφού προηγηθεί πρώτα πολύχρονη μελέτη»
ανέφερε στο Βήμα ο κ. Γρυπιώτης, ο οποίος υπήρξε επίσης κατασκευαστής
της μινιατούρας μιας σκούνας που χρησιμοποιείται στην τελευταία ταινία
του Γιάννη Σμαραγδή «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» με θέμα τον βίο και την πολιτεία του Ιωάννη Βαρβάκη.
Εδώ και ενάμιση χρόνο ο Ευάγγελλος Γρυπιώτης ασχολείται σχεδόν
αποκλειστικά με το πάθος του. Ενα από τα τελευταία εγχειρήματά του είναι
η επιμέλεια του βιβλίου - λευκώματος «Ελληνική Ναυτιλεία» που εκδόθηκε
από τα ΕΛΤΑ στο πλαίσιο έξι νέων γραμματοσήμων που απεικονίζουν πλοία
ανάμεσα στα 1500 π.Χ. μέχρι τον 11ο αιώνα (θα ακολουθήσει μια ακόμη
σειρά γραμματοσήμων που θα περιλαμβάνει πλοία της περιόδου 1453- 1880).
Το μικρό, προσωπικό λιμάνι του κ. Γρυπιώτη περιέχει 20 ρέπλικες
ιστορικών πλοίων τα οποία αιώνες πριν διέσχιζαν τις θάλασσες.
«Η συναισθηματική ταύτιση του Ελληνα με την θάλασσα
αποτυπώνεται με τρόπο συγκινητικό στα έργα του Γρυπιώτη τα οποία είναι
έκφραση ουσιαστικής γνώσης των ιστορικών πηγών αλλά και μιας βαθιάς
αγάπης του δημιουργού για τα "ξύλινα σκαριά" και τον πολιτισμό που
εκφράζουν» ανέφερε ο πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού καθηγητής κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης.
«Τα πλοία του Γρυπιώτη έχουν φτάσει ως εδώ για να προσφέρουν στον
επισκέπτη ένα ταξίδι στον πολιτισμό μας, αφού στην ιστορία της
ναυσιπλοϊας μας εμπεριέχεται η ίδια η ιστορία του ελληνισμού».
ΠΗΓΗ:ΤΟ ΒΗΜΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου